Norsk når det er bedst

Egentlig skulle jeg jo nok have skrevet det her for to dage siden, på 17. maj… Men sådan blev det bare ikke desværre, og så nationalistisk og norsk er det egentlig heller ikke.

Hvorom altid er, så er det lykkedes mig at lave fenalår i Danmark. Jeg troede ikke selv på projektet, fordi vi jo ikke har den tørre og kølige fjeldluft, som i hos vores venner nordpå. Men det lykkedes, og det er blevet godt, rigtig godt. Det er faktisk blevet så godt, at jeg har planer om ikke kun at skulle lave fenalår igen til efteråret, men også en hel lufttørret skinke fra en af vores små yndige grisebasse, der i skrivende stund øffer rundt på marken med græs under fødderne og muld på trynerne. Det kan kun blive godt.

Her er opskriften på det fenalår, jeg lavede. Jeg har lånt lidt fra forskellige norske opskrifter, og jeg vil sige, at jeg var meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle tørsalte eller om jeg skulle bruge en saltlage. Faktisk var jeg så meget i tvivl, at jeg nåede at lave saltlagen, inden jeg ombestemte mig og valgte at tørsalte.

Jeg brugte en helt fersk lammekølle fra et nyslagtet lam – køddet må ikke have været frosset ned, fordi frysningen får fibrene i kødet til at sprænges, og det er ikke godt i forhold til saltning og til at få saltet til at trænge ind på den rigtige måde.

Jeg skyllede og rensede køllen. Hvis det er en fed lammekølle, så er det en god ide at fjerne noget af fedtet. Min var ikke fed, men jeg sørgede for, at der ikke var nogen blodrester eller lignende på den.

Køllen lå til nedkøling i køleskabet i en dag eller to, så den var helt gennemkold, inden den blev gnubbet meget grundigt ind i salt. Her er det vigtigt at få salt ind over alt på overfladen af kødet, sørg for at alle revner og folder gnubbes ind, derefter dækkes kødet fuldstændigt med salt (groft køkkensalt brugte jeg). Den skal være HELT dækket. Og så skal den stå og trække. Hvor længe den skal ligge i saltet afhænger af størrelsen på køllen, min vejede omkring 3 kg, så den lå i 3 dage. Jeg har fundet det her lille norske huskeråd omkring trækketiden:

“Ein tommelfingerregel frå Animalia, som driv med fag og utvikling innan kjøttproduksjon, er å salte 0,6 til 1 døgn per kilo kjøtt.” – http://farminsittkjokken.com/speking-av-fenalar/

Derefter skyllede jeg og tørrede kødet, hvorefter det kom ud i vores forrådskammer at hænge.  Her havde jeg en pose og insektnet hængene omkring, og de næste 4 måneder, har det hængt til tørring, og nu endelig er det klar til at spise, og sikke en fornøjelse det er!

God fornøjelse, hvis du kaster dig ud i projektet. Det er en lille smule nervepirrende, især hvis det er af kød fra egne dyr, men det er det hele værd, når man står med slutresultatet.

Skriv et svar

