Kan man lave lufttørret skinke i Danmark? Vi har tænkt os at prøve.

Guuuud hvor er det længe siden, jeg har opdateret herinde. Vi har haft travlt med fødselsdage og ja  hverdag. Her til aften har jeg saltet den ene af vores hele skinker. Nu får den lov at ligge og hygge sig i et par dage eller to. Den er naturligvis helt dækket af salt. Og der skal meget til, skal jeg ellers lige love for! Per har tømt den lokale brugs for alt, hvad de havde af salt på hylderne. Gad vide om ikke der findes en smartere måde… Et eller andet sted må man kunne købe større mængder salt.  

Men nu er den altså dækket af salt, og den er klar til at hygge sig køligt og godt i stalden. Jeg behøver vel ikke sige, at jeg er spændt? Om et par dage eller tre tager vi den op, og så bliver den hængt til tørre i 3-4 måneder. 

Så vi krydser fingrene. Det virker næsten for nemt, hvis det lykkes. Men lykkes det så bliver succesen gentaget til efteråret, hvor vi så skal lave de lækreste norske fenalår. Men det varer lidt, lammene er jo slet ikke kommet til verdenen endnu. 



One thought on “Kan man lave lufttørret skinke i Danmark? Vi har tænkt os at prøve.

Skriv et svar

