Forårsstemning i Skovly

Udenfor er det koldt, rigtig koldt faktisk. Jeg fryser i hvert fald, og det er meget koldt at være bondekone. Fingrene bliver blå, når jeg strækker i de to garvede skind, der hænger til tørre.
DMI varsler vinter, ægte vinter med mange frostgrader og måske endda sne. Alle, der kender mig, ved at jeg elsker sne. Alligevel er jeg i forårshumør, det virkelig egentlig lidt underligt at være det allerede nu. Men jeg ved, hvad det skyldes. Dyreunger, ja nemlig, findes der noget mere forårsagtigt? Nej det tror jeg ikke.  Og lige netop de her dyreunger varsler et helt nyt kapitel i vores tid i Skovly og vores arbejde på at blive selvforsynende.

Jeg har købt tre smågrise, ja I læste rigtigt. Og de er så søde. De så dagens lys første gang lige omkring jul, og er klar til at flytte til Skovly i slutningen af marts. Jamen er der noget at sige til, at vi (læs mest mig) glæder os. Ventetiden bliver lang, jeg kan allerede mærke det.

Grisene kommer fra Birkegaarden (https://birkegaarden.wordpress.com/), og der er tale om grise af racen uldgris. He he det lyder sjovt, og de ser også sjove ud. Herhjemme er de allerede blevet døbt de vilde termogrise, for der er en smule vildsvin i dem også.

I mens kan jeg bruge ventetiden på at læse om griseavl og få udfyldt alle de rigtige registreringer osv. så vi kan kalde os for svineavlere. Det bliver da skægt, selvom jeg ikke kan forstå, at det hele skal være så omstændigt med papirarbejde og dyrlæge registreringer, når man bare skal have et par grissebasser gående til eget brug. Men registreres det skal de, det skal gå rigtigt for sig. Og så glæder vi os til de tre tøser dukker op.

Her er et billede af de skønne små, er de ikke for lækre. Det sidste billede er ikke vores, men nogle fra et tidligere kuld, men blot så I kan se, hvordan de ser ud. Og tag lige at tag et kig på Birkegaardens blog (https://birkegaarden.wordpress.com/) Christina er bestemt værd at følge.  wpid-wp-1419521918513

wpid-1452507231466717626

Skriv et svar

