Kjørmes Knud kom med varsel om forår…

Det er hvidt herude,
kyndelmisse slår sin knude
overmåde hvas og hård,
hvidt forneden, hvidt foroven,
pudret tykt står træ i skoven
som udi min Abildgaard.

Sneen kom, og sneen gik, og nu kom Kjørmes Knud. Kyndelmissen. Den tid på året, hvor vinteren er hårdest, koldest, det siges der i hvert fald. Nu skulle frosten rækkes dybest ned i jorden.

Kyndelmisse varsler forårets komme. “Kjørmes tø er så god som 100 læs hø.” Det tegner jo godt, her har det været tø dagen igennem. Vi er nu halvvejs igennem vinteren. Nu kommer tiden, hvor man for alvor kan mærke lysets komme. Vi er ikke de eneste, der mærker det. Fuglene mærker det, vores dyr mærker det, det samme gør planterne. Overalt titter vintergækker og forårsløg op af jorden, de strækker de smukke grønne blade og stængler mod den smule sol, der måtte være. Og jeg har mange forårsløg, det passer mig fint, egentlig ønsker jeg mig flere, tilhænger af overdådighed, som jeg er.

Mens kulden igen tager fat ovenpå dagens tø, og mens heste, får og høns putter sig i den varme halm i stalden, så går jeg igang med planlægningen af årets køkkenhave. Traditionen tro, bliver det nok også overdådigt.

Inderlig jeg længes
efter vår, men vintren strænges,
atter vinden om til nord!
Kom, sydvest, som frosten tvinger,
kom med dine tågevinger,
kom og løs den bundne jord!

Glædelig kyndelmisse og god søndag.

20140202-201530.jpg

20140202-201538.jpg

20140202-201545.jpg

Skriv et svar

