En lille forsigtig drøm om Alic

Det regner, er diset, koldt og blæsende, det er en ægte dansk december. Sjældent har jeg ønske mig sne så meget, som jeg gør det for tiden. Jeg ved godt, at mange ting bliver lettere, når der ikke ligger sne overalt, men det kunne være så dejligt, så julet og ikke mindst smukt. I mine øjne betyder december sne og kulde. Men når man bor på landet betyder december dog ikke kun sne, jul og hygge, det betyder også planlægning af næste års besætningsforøgelse.

Ben, en af fårehyrden Maj-Britts væddere, har været at besøge og kurtisere mine fine damer. Han har opvartet dem det meste af november, mens han har brugt det meste af december på at blive opvartet af damerne. Han er levet livet og nydt damernes selskab, men noget så godt varer jo sjældent ved, og det er netop her Alic kommer ind i billedet.

Dejlige lille skrappe Alic, som jeg havde besøg af i går. Alic ved, hvordan hun vil have fårene skal opføre sig, og hvad vej de skal gå. Men det er trist, når man som Ben ikke er interesseret i at blive fanget. For det at blive fanget betyder, at man skal fra sit harem og med Maj-Britt hjem, hvor en boks fyldt med andre væddere venter.

Jeg tror, at langt de fleste handyr kan sætte sig i Bens sted. De ville nok også være til tilbageholdne og stille spørgsmålstegn den lille sorte og hvide firbenede bestemte dame, men når Alic siger noget, så mener hun det. Og selvom hun er en lille border collie og betydeligt mindre end Ben, så hersker det ingen tvivl om, at det er bedst at gøre, som hun siger.

Molly er naturligvis ikke helt tilfreds med sådan et arrangement, hvor hun kan sidde indendørs og kigge ud, mens Alic arbejder med hendes får. Ikke desto mindre så ved Alic betydeligt mere om at flytte får end luksusdyret Molly. Derfor er det også kun naturligt, at det jeg ønsker mig allermest til jul, det er Alic, dejlige og dygtige Alic.

Alic_hyrdning0002

Alic_hyrdning0003

Alic_hyrdning0004

Alic_hyrdning0005

Alic_hyrdning0009

Alic_hyrdning0014

Alic_hyrdning0016

 

2 thoughts on “En lille forsigtig drøm om Alic

Skriv et svar

