Vi drukner i græskar

Først og fremmest vil jeg beklage, jeg har ingen billeder til det her indlæg. Jeg kunne selvfølgelig kravle ud under min dyne og gå udenfor, men det er sent og ikke alene er der koldt, men det er også mørkt. Men faktum er, at udenfor i resterne af det, der for få måneder siden var en frodig og smuk køkkenhave, ligger der nu iblandt visne solsikker, blade og ukrudt et utal af smukke orange græskar. Det er hokaido og butternut, og Gud, hvor er de lækre og smukke. Jeg er dog ved at løbe tør for ideer. Hvad skal vi dog lave af dem allesammen? Heldigvis kan de holde sig rigtig længe under de rigtige omstændigheder.

Aftensmaden for tiden består af græskar på den ene eller den anden måde. Det er jo både sundt og lækkert. Hertil aften blev det en lækker thai hokaidosuppe med masser af hvidløg, ingefær og chili. Mums, her er opskriften:

Et hokaido græskar
To løg
5 fed hvidløg
Ingefær efter smag
Chili efter smag
1 liter fond (gerne hjemmelavet)
Salt og peber
Saft fra end citron
Peberfrugt

Hak to løg og steg i gryden. Imens fjernes kerner og skræl på et græskar, det skæres i grove stykker og kommer i gryden til løgene. Fond kommes ved og det hele koger til det er mørt. Mit stod og simrede på komfuret, mens Dicte var til gymnastik. Det hele blendes, hvidløg, ingefær og chili tilsættes. Og suppen smages til. Job done. Jeg serverede hakkede friske peberfrugter til, chilipesto og til mand og barn sprøde baconstykker.

Det smager skønt og med chilipestoen, som jeg har lavet en opskrift på tidligere, kan man selv bestemme, hvor stærkt det skal være. God appetit 🙂

Og så fandt jeg et lille billede alligevel. Her er hvad vi lavede, mens suppen simrede.

20131001-221152.jpg

Skriv et svar

