Djævelsk godt – endorfiner på glas

Man enten elsker eller hader det. Det kræver en nænsom tilvending, men mmm hvor er det godt. Det er faktisk så godt, at man risikerer at blive afhængig. Jeg taler om chili, ikke nødvendigvis den helt stærke af slagsen, bare den gode. Jeg har fået opskriften på en meget lækker chilipasta af min søster. Det smarte er, at jeg gerne vil have chili, det vil Per og Dicte helst ikke, og jeg tager bare chilipestoen på efter maden er lavet. Igår kom det på bagte græskar, i aften kommer det i suppen. Mmm. Ja det brænder lidt, men det er også så lækkert.

Forskning viser sågar, at man bliver høj af chili, ja lykkelig endda. På nogle sygehuse er man begyndt at forske i at bruge chili som en form for lykkepiller. Rent fysisk sker der det, når man spiser chili, så reagerer nerveenderne i munden på et stof i chilierne kaldet capsaicin. Dermed opstår den brændende fornemmelse. Kroppen reagerer ved at sende naturlig smertelindring i form af endorfiner, som kan gøre en næsten høj og give en lykkefornemmelse i kroppen.

Endnu en sidegevinst er, at Chili sætter forbrændingen i vejret om end kun i kort tid. Faktum er dog, at det smager skønt. Eller det synes jeg 🙂

Opskrift:
Blend løg, hvidløg og en stor bunke chili i den ønskede stærkhedsgrad med eller uden kerner, det er op til dig. Blend sammen med en god olivenolie og kom på rent glas. Det kan holde sig i lang tid i køleskab.

20131001-085733.jpg

Skriv et svar

