Kage in a hurry

Forleden havde jeg besøg af et par veninder, og efter en lang dag på arbejde, aftensmad og putning af Dicte, så var der ikke meget tid tilbage til at bage en flot kage. (Hvilket jeg i øvrigt slet heller ikke har evnerne til). I stedet bagte jeg nogle lækre kanel bider, de er nærmest som konfekt, og er svære at holde fingrene fra.

Opskrift:

115 g. smør
225 g. Brun farin
1 æg
1 æggeblomme
150 g. hvedemel
1 1/4 tsk. bagepulver
2 tsk. kanel
85 g. hasselnødder/mandler eller valnødder

Kom først smør og sukker i en gryde over lav varme og rør godt, indtil sukkeret er opløst. Massen skal simre, men må ikke koge. Lad den nu køle af i 10 min. inden de andre ingredienser tilsættes.

Rør nu det hele æg samt æggeblommen i og sigt mel, blandet med bagepulver og kanel i, og tilsæt så nødderne til det netop er jævnt fordelt.

Hæld dejen over i en lille bradepande beklædt med bagepapir, og bag den så i en forvarmet ovn ved. 180 grader i ca. 20-25 min.

Lad til sidst kagen køle helt af på en bagerist, skær den ud i mundrette bidder og pynt med sigtet flormelis eller undlad pynten helt 🙂 Kagen gør sig godt til eftermiddagskaffen på kolde efterårs og vinterdage – eller når man har rigtig travlt.

Skriv et svar

