Når 2 bliver til 3, og 3 bliver til mange!

Hold da op det går stærkt på gården for tiden! Det vælter jo frem med små nye liv, nu er det heldigvis snart slut. Antallet af dyr på gården er jo mangedoblet, siden vi flyttede ind for to år siden 3 personer og en hund. Der er selvfølgelig faldet et par stykker fra i løbet af de par år, vi har boet på gården. Først blev Tulle katten kørt over, det var en dyr fornøjelse, sidst er gamle Haltemaren (en høne) død af alderdom. Men hun blev i sidste uge erstattet af 13 små bitte kulsorte kyllinger af racen Kæmpe Jerseyer. Det med kæmpe, ja det er ikke så nemt at se, og dog de er nu en halv uge gamle næsten på størrelse med dværgkyllingerne, som er halvanden måned.

Og i skrivende stund er det første andeæg ved at klække, og Bøgegaardens første ælling ser snart dagens lys for første gang, det er spændende. Vi glæder os selvsagt til andesteg til jul. Det siger sig selv, at både høns og ænder ender deres dage i fryseren, selvom det er svært at forestille sig, når man kigger på sådan et lille my. Og jeg nøjes med at kigge, det med at løfte, røre og ae, ja det overlader jeg til hr. bonderøv og Dicte. Det med fuglene er ikke min stærke side, de flakser og hakker. Jeg er mildt sagt ikke vild med det, og bevæger mig nødigt ind til dem. Fugledyrene er derfor Pers projekt, det er ham, der sørger for at få dem ruget ud på rette vis, ligesom det er ham, der sørger for at få flyttet rundt på de forskellige slags og størrelser, så de går i de rigtige gårde.

Og hvad laver jeg? Tja Per ville nok sige ikke så meget, men dog alligevel er det mig der sørger for får og heste, og Molly selvfølgelig, hende må vi ikke glemme. Hun er jo nummer 1 i rækken af dyr, som I nok kan regne ud efterhånden ikke er så kort.

1017205_10152968287090093_1293859385_n

2 thoughts on “Når 2 bliver til 3, og 3 bliver til mange!

  1. Uh, vi har også Kæmpe Jerseyer…glæd dig til STORE og flotte æg!!
    Har I selv ruget dem ud eller købt kyllinger?
    Og hvor har I æg eller kyllingerne fra?? Kunne godt bruge lidt flere af den race.

    1. Vi har selv ruget dem ud, jeg fandt æggene i den blå avis. De er købt nær Aidt. Vi havde tænkt, at vi skulle gemme en hane og to eller tre høns, og resten skal nok i fryseren tror jeg, de skulle være gode at spise også, såvidt jeg har fået fortalt. Næste år kan du måske købe æg af os 😉

Skriv et svar

