Sommer på glas

Mens jeg lå med hjernerystelse, kunne jeg kigge ud på mine rabarber, der struttede og så mæskende lækre ud, uden jeg kunne bruge dem til noget. Jeg glædede mig til at komme igang med sommerens første “syltning”. Og nu hvor “tågen” er lettet og hovedet ikke længere gør så ondt, så kunne jeg ikke vente længer.

Rabarber kompot og en opstart på årets romtopf, måtte jeg lige kunne holde til med nakken. Og ganske rigtigt, der var endda overskud til en lille hjemmelavet snaps af bellis til weekendens gæster.

Her har I opskrifterne, det er så ganske simpelt, let og hurtigt at lave, og så smager det gudeskønt.

Rabarberkompot.
2 bundter rabarber eller to store håndfulde, hvis du plukker dem i haven.
3 dl sukker (her kan du selvfølgelig selv variere mængden alt efter, hvor sød du vil have din kompot, jeg kan godt lide den syrlig)

Skær rabarberne i passende stykke, og husk den nederste del, den smager allerbedst.
Læg på en bradepande og strø sukkeret henover.
Bag i ovnen ved 200 grader i 20 min, rør kun en gang halvvejs imellem.

Kom på glas og nyd til et stykke lækkert økologisk kyllingebryst, eller brug det til en lækker kage. I patentglas kan det holde et godt stykke tid.

20130606-120441.jpg

20130606-120457.jpg

Romtopf er en sommer tradition på Bøgegaarden. Den starter med rabarberne, og ellers er den en blanding af alle vores forskellige frugter og bær, der kommes i løbende, når de er modne og allerbedst. Hvergang der kommes nye frugter eller bær i, hældes mere hvid rom over og der tilsættes sukker, masser af sukker. Ja faktisk så meget at man skammer sig, og der skal en hel del til ved mig. Når sommerens sidste frugter er kommet på, lader man den trække i 3 måneder, hvorefter den filtreres og kan drikkes. På den måde får man i lille snært af sommer på julebordet. Det kan anbefales varmt.

20130606-120847.jpg

Sidst men ikke mindst er der verdens nemmeste snaps. Bellissnapsen, alt den kræver er en græsplæne med bellis og vodka. Pluk så mange bellis du gider, hæld vodka over og lad det trække i maks et døgn ikke længere. Så er snapsen klar til at drikke. Den får en smuk grønlig farve og smager mildt, friskt og lidt af honning.

20130606-121056.jpg

Hvilken bedre måde at starte dagen på. Det er i den grad tilfredsstillende at lave og mindst ligeså tilfredsstillende at spise og drikke. Næste projekt er rabarbersaft, -grød og kager i weekenden, når der kommer gæster. Men nu skal nakken have ro, og jeg har en lydbog, som skal høres færdig inden jeg starter på job igen på mandag.

20130606-121224.jpg

Skriv et svar

