Plads til forbedring

Igår var det langt om længe tid til at få får og lam på græs, en dag som jeg længe havde glædet mig til, og jeg er sikker på, at fårene (hvis de vidste det) også glædede sig. Det skulle imidlertid vise sig, at det der med at flytte får, det slet ikke er så nemt, som det ser ud. Og ja ja, jeg ved godt, at jeg jo har en hyrdehund, og hvis det var, fordi vi havde tabt vores nøgler et sted eller hvis det galt om at skulle følge et spor eller ligge dækket af i lang tid, ja så kunne hun godt have været nyttig, men med hyrdningen tja, der ville hun nok lave mere ravage end så meget andet. Så det blev Per og jeg, der skulle lege hyrde og “hund”, Per fik selvsagt rollen som “hund”. Det gik ganske fint, og to af moderfårene havde styr på både det der med at holde øje med sine lam og komme ind i folden. Intet problem, men så var der lige Frigg, det evigt bræende får. Ja hun ville bestemt ikke der ind. Jeg fik hende tilbage i stalden og fik en grime på hende. Godt så, så kom hun på fold, men havde hun sørget for at få sit lam med sig? Niks. Og I kan jo prøve at spørge Per, om sådan et lam kan løbe stærkt. Mens han bragede afsted efter lammet i træsko og en lettere rød kulør i ansigtet, måtte jeg gøre mit bedste for at undertrykke en let fnisen (eller indrømmet jeg skreg af grin). Det var virkelig komisk. Resultatet blev, at Per tilsidst fik fat i den lille og fik båret hende op til Frigg, der på ingen måde var behjælpelig med at kalde. Nu har Per udvidet slagtelisten til efteråret, så den nu også inkluderer Adele og Frigg, sidstnævnte er vi bestemt ikke enige om, og så er det jo godt, at der er lang tid til efteråret.

gaarden009

One thought on “Plads til forbedring

Skriv et svar

