Fond kan man aldrig få nok af

Jeg har stået i køkkenet det meste af dagen. Indrømmet lige nu sidder jeg med benene oppe i sofaen, mens Dicte kokkererer til mig i sit lille fine IKEA køkken. Ikke desto mindre har jeg lavet fond til den store guld medalje. Det er noget af det nemmeste at lave, men på samme tid er det også noget af det lækreste at have i fryseren til enten risotto eller lækre saucer ved senere måltider. Sådan her laver jeg min fond:

Skær gulerødder, porrer og andre rodfrugter i grove tern, hæld i en gryde, kom koge ben, skalder fra skaldyr, fiskehovede, ben mv. eller ande/kylligeskrog i gryden, tilsæt krydderurter såsom timian, rosmarin eller lignende. Hæld vand over til det næsten dækker og lad kog i en time ca. (Undtagen hvis det er fiske eller skalddyrfond, det må ikke koge mere end en halv time, så bliver det bittert). Si fonden og hæld tilbage i gryde, lad det koge godt ind, inden du hælder det på bøtter og sætter dem i fryseren klar til senere brug.

I dag lavede jeg vildt og andefond. Sidstnævnte blev kogt på skroget fra juleanden. Det er den bedste måde at undgå madspild 🙂

20130328-144851.jpg

20130328-144900.jpg

Skriv et svar

